سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از گمانهاى مردم با ایمان بپرهیزید که خدا حق را بر زبان آنان نهاده است . [نهج البلاغه]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی (بخش دوم)

نقش امام زادگان در طریق عبودیت و بندگی

 

Image result for ?نقش امامزادگان?‎

الف. انواع شعائر الهی

در کتب فقهی و تفسیری، انواع شعائر الهی اینگونه معرفی شده اند:

صفا و مروه (خویى، موسوعة الإمام الخوئی، 1418 ه‍ ق، ج‌3، ص: 289) و همچنین مشعر از شعائر الهی می باشند. (مشکینى، مصطلحات الفقه؛ ص: 493) در جای دیگری آمده است: «اذان از شعایر و علامات‏ اسلام‏ اهل آن شهر است» (کاشانى، فیض ؛1406 ه‍ ق، ج‌7، ص: 571؛ اصفهانی، 1414 ه‍ ق، ج‏3    603). در جایی دیگری امده است، شعائر الهی اموری است که مختص به شرع می باشند مثل اذان و روزه ماه مبارک رمضان و ... (عاملى، شهید ثانى 1414 ه ق، ج‌1، ص: 476) همچنین مساجد نیز از شعائر الهی دانسته شده اند. (خویى ، 1418 ه‍ ق ، ج‌4، ص: 46) شهید ثانی نیز تعظیم مومن را از شعائر الهی دانسته است. (مجلسی،1403 ، ج‏73، ص: 38) همچنین گفته شده است: «جهاد در راه خدا از بزرگترین شعائر اسلام است.» (اصفهانی، مجلسی اول، 1406 ه‍ ق، ج‌3، ص: 157) سنقری گفته است: «مرثیه خواندن برای اهل بیت نیز از شعائر اسلام است.» (سنقری، 1418 ه‍ ق، ص: 39) در کتاب دیگری آمده است: نماز جمعه از بزرگترین شعائر اسلامی است. (صدر، 1403 ه‍ ق، ص: 378) تعظیم مصحف و ضریح های مقدس نیز از باب تعظیم شعائر الهی، نیکو دانسته شده است. (بحرانى، 1405 ه‍ ق، ج‌5، ص: 292)در جای دیگری آمده است: «ساختن بنایی بر قبر انبیاء از باب تعظیم شعائر الهی جایز است.»( عاملى، 1419 ه ق، ج‌23، ص: 103)

ب. امام زادگان شعائر الهی

امام زادگان از شعائر الهی اند. البته همانطور که در بالا گفته شد. امام زادگانی که نسبشان معلوم بوده و مقام معنوی بالایی دارند تا جایی که ائمه اطهار نیز آنها را تایید کرده و در ایران و دیگر نقاط جهان دارای حرم اند. به عنوان مثال در باب جلالت مقام حضرت معصومه روایات متعددی وارد شده است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «برای خداوند حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا صلی الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه است و برای من و فرزندان بعد از من حرمی است و آن قم است. ... بانویی از اولاد من در آن وفات می کند که نامش فاطمه دختر موسی است و شیعیان به شفاعت ایشان وارد بهشت می شوند.»(مجلسی،  (ط - بیروت)1403 ه ق، ج‏57، ص: 228) 

نکته دیگر اینکه، در کتب روایی، تعظیم مومن از شعائر الهی دانسته شده است. (مجلسی،1403 ، ج‏73، ص: 38) و امام زادگان نیز از مومنان تراز اول زمان خود بوده اند. به عنوان مثال، شیخ مفید در باره احمد بن موسی معروف به شاه چراغ می نویسد: «او مردی جلیل القدر و پرهیزکار بود و حضرت موسی علیه السلام او را دوست داشته و مقدم می داشت» (مفید، 1413 ه ق، ج‏2، ص: 244)لذا از شعائر الهی اند. در فقه نیز ساختن قبر و تعمیر قبور این اجله جزء شعائر الهی دانسته شده است. (سبزواری،1413 ه‍ ق ج‌4، ص: 229) 

در باب احترام به سایر فرزندان اهل بیت علیهم السلام نیز روایات فراوانی وجود دارد و احترام به سادات در جامعه نیز از این روایات نشات می گیرد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که اولاد مرا اکرام کند به تحقیق مرا اکرام کرده است(محدث نوری، 1408 ه ق، ج 12، ص 376(

و دانسته شد و احترام گذاشتن به پیامبر و اهل بیت علیه السلام و مرثیه خوانی و ساختن حرم برای آنها از شعائر الهی است. و اکرام فرزندان حضرت، در حکم اکرام خود حضرت معرفی شده است. لذا می توان اکرام فرزندان را نیز از شعائر الهی برشمرد.

امام رضا (ع) نیز فرمودند: نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آن حضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمودند: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر (ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آن حضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند(شیخ حر عاملی، 1409 ه ق، ج 12، ص 311.)

احترام به فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله محدود به زمان حیات آنها نمی شود؛ و زمان رحلت ایشان را نیز در بر می گیرد. پیامبر فرمودند: «قبرهای مردگانتان را زیارت نمایید و بر انها سلام بفرستید.»(مجلسی، 1403ه ق، ج 79، ص 64.)

ویژگی شعائر الهی

بعد از ذکر انواع شعائر الهی وبیان این نکته که امام زادگان نیز از شعائر الهی اند، ویژگی های شعائر الهی مورد بررسی قرار می گیرد:

یکی از ویژگی های شعائر الهی این است که انسان را به یاد خدا می اندازد. صفا و مروه و مساجد و حرم انبیاء و ائمه اطهار، از جمله شعائر الهی اند که در فضای ملکوتی این مکان ها، به انسان، حالت معنوی دست داده و به یاد خدا می افتد. و این حالت از سیره خود اهل بیت علیه السلام نشات می گیرد. امام صادق (ع) از امام مجتبى (ع) چنین یاد مى‏کند: «لَم یُرَ فى شَىْ‏ءٍ مِنْ احوالِهِ الّا ذاکِراً للَّهِ سُبحانَهُ. » در هیچ حالى دیده نشد جز اینکه به یاد خداى سبحان بود. (مجلسی، 1403ه ق، ج 43، ص 331)

و یاد خدا موجب می شود که خداوند هم انسان را یاد نماید، در قرآن مجید آمده است: «فَاذْکُرونى‏ اذْکُرْکُمْ» (بقره: 152) «پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.» و در آیه دیگری آمده است: «یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنَاب‏»(رعد 27) خدا هر که را به درگاه او روى کند به سوى خود هدایت مى‏کند، و وقتی انسان هدایت شد، توبه کرده و اهل ایمان شده و دلش آرام می گیرد. و این دومین ویژگی شعائر الهی است. «الا بِذِکْرِاللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» (رعد: 28).

ویژگی سوم این است که تعظیم شعائر الهی ضروری است. ( (سبزواری،1413 ه‍ ق ، ج‌4، ص: 228) البته فرق است میان تعظیم و پرستش. اسلام تعظیم و تواضع را جایز مى‏داند و پرستش را منع مى‏کند. فرق میان پرستش و تعظیم این است که پرستش نوعى تقدیس و تنزیه و تسبیح و تحمید است اما تعظیم احترام گذاشتن است. (مطهری، بی تا، ج‏25، ص: 108)

ویژگی چهارم این است که ترک آنها درست نیست. اهمیت این مساله به حدی است که اگر شخص مسلمان در جایى قادر به اظهار شعایر اسلام نبود، نباید در آنجا سکونت نماید و در صورت تمکّن از هجرت، بر او واجب است هجرت نماید. (عاملى، شهید ثانى؛1412، ج‌1، ص: 217)

ویژگی پنجم، اینکه تعظیم شعائر الهی منجر به تقویت اراده انسان در مسیر بندگی و ترک گناه می گردد. حس معنوی افراد در مواجهه با زیارت اهل بیت علیهم السلام و امام زادگان واجب التعظیم، بیان گر این مطلب می باشد. زائران که معرفت به این نکته دارند که استفاده از برکات معنوی امام علیه السلام محدود به زمان حیات ایشان نبوده و حضرات معصومین ع حتی بعد از شهادت و رحلت از این دنیا نیز زنده و منشا آثارند، (ابن شهر آشوب مازندرانى‏، 1379 ق، ج1، ص 239) بر شور و اشتیاق آنها بر زیارت افزوده شده و سعی بر رعایت آداب حضور امام را دارند. این افراد چون می دانند که هر کس با محبّت آل محمد بمیرد، چون شهید مرده است.(زمخشری، 1407 ه ق، ج4، ص 220) محبت و ارادت و عشق وافر خویش به معصومین ع را ابراز نموده، و خواسته های خویش را از باب وَابْتَغُوا الَیْهِ الْوَسیلَة، (مائده 35) از آن حضرات ع مسالت دارند.

آیت الله جوادی می فرماید: «با حضور در این‏گونه از مکان‏ها و زمان‏ها به مراتب، فرصت تقرّب فراهم‏تر است. بدیهی است که انسان مؤمن و عاقل این فرصت‏ها را از دست نمی‏دهد و با توجه به موقعیّت‏های ویژه با تلاش اندک به اجر بیشتری دست یافته، از خیر کثیر و مبارکی بهره می‏برد. در خصوص ابدان و قبور پاک صالحان و معصومان گرامی نیز همین‏گونه است.»(جوادی آملی، 1388 ش، صفحه 26)

این انس که موجب آشتی بنده با خدا و در نتیجه توبه و قرار گرفتن در مسیر عبودیت شده است، منشا تقویت تقوا و پرهیزگاری نزد شخص می شود. انسانی که به زیارت اهل بیت مشرف می شود بعد از سفر چنان تحت تاثیر قرار می گیرد که دیگر به سمت برخی از گناهان نمی رود.

از طرف دیگر بر اساس این نکته که تعظیم شعائر از تقوای قلوب نشات می گیرد «مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب»(حج 32) یاد آور می شویم که وقتی انسان متقی شد، دیگر نه تنها حاضر به اهانت و روی گردانی از شعائر الهی نیست بلکه این شعائر را گرامی داشته و مورد تعظیم و بزرگداشت قرار می دهد. زیرا این شعائر به گونه ای، نقش پیامبری و هدایت را بر گردن این شخص دارند.

تقوی، وسوسه شیطان را از مسیر انسان بر داشته «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسهَُّمْ طَئفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُون» (اعراف 201) و او را در مسیر بندگی خدا به رستگاری می رساند. «فَاتَّقُواْ اللَّهَ یَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون» (مائده 100)

رابطه شعائر الهی و تقوا

در ذیل بیان ویژگی شعائر الهی، به ارتباط شعائر الهی و تقوا اشاره شد. در اینجا پیرامون تقوا و ارتباط آن با شعائر الهی سخن گفته می شود:

در بالا گفته شد که شعائر الهی موجب آرامش قلب و نزدیکی انسان به سوی خدا می شوند. و مسیر توبه را برای انسان باز می نمایند. و وقتی انسان توبه نمود، در مسیر عبودیت الهی قرار گرفته و سعی می نماید رضایت خالق خویش را به دست آورد.

حرم ائمه اطهار علیه السلام که یکی از شعائر الهی است نقش قابل توجهی در بیداری مردم و اقبال مردم به معنویات داشته و موجب توجه مردم به خداوند شده است. این نکته از افزایش بی سابقه سفرهای معنوی و توجه بی اندازه مردم به ائمه اطهار، به دست می آید. تعظیم شعائر الهی که به قول آیت الله جوادی، قرار گرفتن در این فضاها موجب فراهم شدن بیشتر فرصت تقرب به سوی خداوند می شود، (جوادی آملی، 1388 ش، صفحه 26) خود می تواند انسان را در مسیر تقوا قرار دهد.

تقوا که عبارتست از نگهدارى کردن‏ از خود، عنصر بازدارنده ای است که انسان را از گناه و آلودگی حفظ می کند. و در مسیر طاعت الهی قرار می دهد. (مطهری، بی تا، ج‏27، ص: 159). در کتب لغوی و اخلاقی، تقوی را اینگونه تعریف کرده اند: «حفظ کردن نفس است از آنچه بیم ضررش مى‏رود: حفظ النّفس عمّا یؤثم»(راغب اصفهانی، 1412 ه ق، ص 881؛ على الهامى‏نیا، بی تا، ص 25)

تعظیم شعائر الهی از تقوای قلب ها نشات می گیرد. و تقوى بر دو قسم است، تقواى جوارح و تقواى قلوب؛ تقواى جوارح این است که اعضاء و جوارح را انسان از معاصى باز دارد و تقواى قلوب این است که قلب از عقائد فاسده و اخلاق رذیله خالى باشد. و عمل به شعائر اسلامى داخل در تقواى جوارح است و تعظیم شعائر داخل در تقواى قلب است لذا مى‏فرماید: (ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ): باین که بزرگ بشمارد و بداند تمام از روى حکمت و مصلحت است و باعث نجات دنیا و آخرت و مورث سعادت و نیل به فیوضات الهیّه است. (طیب، 1378 ش، ج‏9، ص: 297 و 298)

ممکن است شخصی تصور نماید که در اینجا دور پیش آمده است: تعظیم شعائر متوقف بر تقوا و تقوا متوقف بر شعاائر الهی شده است.

اما در حقیقت این دور نیست. زیرا درست است که در قرآن آمده است که تعظیم مشائر الهی از تقوای قلوب است و کسی شعائر الهی را تعظیم می کند که تقوا داشته باشد. اما تقوا متوقف بر مشائر الهی نیست بلکه این شعائر تنها نقش بیدارگری را برای شخص داشته و این خود شخص است که با تفکر و با استفاده از فضای معنوی ایجاد شده در مسیر قرار می گیرد. البته نقش شعاائر الهی همچون مسجد و امام زاده و ... در شکل گیری شخصیت معنوی فرد و قرار گرفتن در مسیر تقوا و بندگی بر کسی پوشیده نیست اما تقوا بر این شعائر توقف ندارد تا دور پیش آید بلکه تنها با یکدیگر ارتباط مستقیم و ماثر دارند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - چهارشنبه 95/10/23 :: ساعت 1:2 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 90
>> بازدید دیروز: 705
>> مجموع بازدیدها: 704959
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب